Fiscale status als Algemeen Nut Beogende Instelling, die giften aftrekbaar maakt.
Bedrag besteed aan de doelstelling/totale inkomsten

Doneren via Hyves
Hyves Afrekenen is de digitale betaalmethode van Hyves en de Rabobank (MiniTix) waarmee je met direct geld kunt overmaken. Het is gemakkelijk, handig en veilig. Iedereen van 12 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon kan gebruik maken van Hyves Afrekenen.

Hoe werkt het?
Klik op de button ‘Hyves Afrekenen’ en doorloop de volgende stappen:

1. Open eenvoudig een gratis MiniTix portemonnee.
2. Laad je MiniTix portemonnee op via iDEAL of via internetbankieren. 
3. Doneer aan jouw favoriete goede doel via Hyves.

Ingehouden kosten.

Kennisbank Filantropie houdt de werkelijke transactiekosten van de Rabobank á € 0,15 in op iedere donatie.
Voorbeeld: bij een donatie van € 5,00 ontvangt het goede doel € 4,85.

Meer informatie?
Kijk op http://afrekenen.hyves.nl

Mobiel doneren met een SMS
Rabo SMS Betalen is de mobiele betaaldienst waarmee je met één sms’je direct geld kunt overmaken. Het is gemakkelijk, handig en veilig. Iedereen van 12 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon kan gebruik maken van SMS Betalen.

Hoe werkt het?
Klik op de button 'SMS Betalen' en doorloop de volgende stappen:

1. Open eenvoudig een gratis MiniTix portemonnee.
2. Laad je MiniTix portemonnee op via iDEAL of via internetbankieren. 
3. Doneer aan jouw favoriete goede doel met één sms.
Ingehouden kosten.

Kennisbank Filantropie houdt de werkelijke transactiekosten van de Rabobank á € 0,15 in op iedere donatie.
Voorbeeld: bij een donatie van € 5,00 ontvangt het goede doel € 4,85.

Meer informatie?
Kijk op www.smsbetalen.nl

Informatie over Cure ADOA Foundation

Kenmerken

Hoofdcategorie
Gezondheidszorg
Hoofddoelgroep
Kinderen
Strategie
Ons einddoell is behandeling en genezing van ADOA voor iedereen die lijdt aan ADOA of ADOA plus. We ontplooien activiteiten op onze 4 hoofddoelen. Geld inzamelen doen we door fondsenwerving, sponsoring, FB- en Tikkie acties en donaties zodat we eigen onderzoek kunnen financieren. Bekendheid van ADOA en de stichting doen we door sociale media en reguliere media, flyers naar oogartsen/ziekenhuizen, nieuwsbrieven, nieuwsberichten op de website en het uitbreiden van de website met meerdere talen zodat er sneller een goede diagnose kan worden gesteld. Interactie bouwen we op door de lopende contacten met binnen- en buitenlandse onderzoekers, artsen, optometristen en lowvision specialisten, contact met andere patiëntenorganisatie voor ADOA of Leber, aansluiting bij VSOP en op termijn Eurordis, We willen de spin in het web worden. Door de nieuwsbrieven, lotgenotendagen en activiteiten, een besloten FB-groep kunnen we als patiënten elkaar steunen en houden we iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Werkgebied
Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Portugal, Spanje
Organisatiegrootte
Tot 500.000 euro

Meer details

Algemene informatie

Ook bekend als
Rechtsvorm
Stichting
ANBI status
Ja
KvK
73101222
Oprichtingsdatum
14-11-2018
Aantal vaste medewerkers (in FTE)
0
Aantal vrijwilligers
7
Aantal donateurs
115
Aantal leden
115
Bestuur
De heer S.F. Dikhoff (voorzitter)
Mevrouw H. Smit - Wigchers (penningmeester)
Mevrouw G.B.L. den Hollander - Beijer (secretaris)
Mevrouw L.E. de Jonge
Mevrouw K. Warink

Strategie

Doelstelling
1. Geld inzamelen voor wetenschappelijk onderzoek zodat behandeling en genezing van ADOA wordt gestimuleerd; 2. Bekendheid geven aan ADOA, nationaal en internationaal; 3. Interactie tussen ADOA patiënten, artsen, onderzoekers, farmaceutische industrie en internationale patiëntenorganisaties bevorderen. 4. Een vertrouwde plek zijn voor ADOA patiënten en hun naasten.
Missie
Cure ADOA Foundation is in november 2018 opgericht door en voor patiënten. Onze missie is een platform te zijn om wetenschappelijk onderzoek naar behandeling en genezing van ADOA financieel mogelijk te maken. We werken structureel aan onze 4 doelstellingen te weten, geld inzamelen, bekendheid vergroten, interactie met alle stakeholders en lotgenotencontact als patiëntenorganisatie.
Hoofdstrategie(ën)
Directe fysieke & psychosociale verbetering
Onderzoek
Deskundigheidsbevordering
Bewustwording & gedragsverandering

Activiteiten

Activiteitenomschrijving
Hoofdcategorie
Gezondheidszorg
Overige categorie(ën)
Gezondheidszorg, Onderwijs
Hoofddoelgroep
Kinderen
Specifieke doelgroepomschrijving
ADOA uit zich met name in de kinder- en pubertijd dus
Werkgebied
Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Portugal, Spanje
Aantoonbare resultaten
We hebben een hele mooie, complete website in het Nederlands en krijgen steeds meer volgers op sociale media en daardoor melden zich wekelijks nieuwe lotgenoten uit Nederland, Europa en zelfs Australië. We hebben ook een gedeelte in het Engels, Duits, Deens, Spaans en binnenkort ook Frans, Italiaans en Portugees. Verder hebben we persoonlijk en regelmatig contact met bijna alle betrokken onderzoekers in Europa maar ook in Amerika en AustraliË

Projectorganisatie

Fondsenwerving voor
Eigen projecten
Projectuitvoer
Eigen organisatie (100%)

Overige informatie

Wijzen van fondsenwerving
We hebben donateurs die jaarlijks een bijdrage overmaken. Er zijn bedrijven die in geld of in natura sponsoren, de kosten worden door de bestuursleden gedragen, FB-acties en we schrijven fondsen aan. Voor een instellingssubsidie komen we hopelijk in 202
Samenwerkingsverbanden
Geen
Keurmerken
Onbekend

Steunen en contact

Dit doet dit goede doel met jouw gift:

We voegen deze toe aan de reserve voor onderzoek totdat het onderzoek concreet in gang wordt gezet.

DONEER HIER

Min. donatiebedrag per maand voor vaste donateurs/leden: € 2,50
Min. donatiebedrag per maand bij gericht geven aan projecten: € 2,50



Meer informatie over steunen en contact

Bankgegevens

IBAN
NL80ABNA0833674641
Ten name van
Cure ADOA Foundation

Postadres

Adres
Kerkstraat 363 A
Postcode en plaats
1017 HW Amsterdam
Land
Nederland

Contact

Telefoonnummer
06-57276427
Website
Emailadres

Maatschappelijke prestatie

Onderstaande scores geven inzicht in de kans dat een goed doel een hoge positieve maatschappelijke prestatie levert (uitleg prestatie).

Uitleg prestatie

ECSP en Kenniscentrum Filantropie
Het Erasmus Centre for Strategic Philanthropy (ECSP) ontwikkelde de
Performance Prediction Scan (PPS) die het mogelijk maakt de kans op positieve maatschappelijke prestaties van verschillende goede doelenorganisaties te vergelijken. De PPS is door Kenniscentrum Filantropie geïntegreerd in haar bestaande databank. Kenniscentrum Filantropie verzamelt informatie over hoe goede doelen presteren op de PPS en maakt deze informatie transparant door het gratis beschikbaar te stellen voor het publiek via de online Geefwijzer.

 

Doel
Met de Performance Prediction Scan beogen het ECSP en Kenniscentrum Filantropie:
• Een handreiking voor goede doelen ter vergroting van het effectief behalen van hun doelstelling en een voor een transparante communicatie;
• De mogelijkheid voor goede doelen om hun prestaties te meten aan die van vergelijkbare organisaties, om inzicht te krijgen in het landschap van goede doelen op een gezamenlijk thema of met een gelijksoortige doelstelling en van elkaar te leren;
• Heldere informatie voor donateurs en andere belanghebbenden over criteria die verband houden met de prestaties van goede doelenorganisaties.

 

Performance Prediction Scan
De PPS is geen meetinstrument van behaalde maatschappelijke impact. De PPS is een voorspellende methodiek die de waarschijnlijkheid van een positieve maatschappelijke prestatie inzichtelijk maakt. De scan is gebaseerd op een set van criteria die ieder succesvol bevonden zijn in zowel de wetenschap als de praktijk in het bevorderen van een positieve maatschappelijke prestatie. De volgende logica ligt hieraan ten grondslag:

 

Het voldoen aan een criterium verhoogd de KANS op een positieve maatschappelijke prestatie
In de PPS spreken wij over maatschappelijke prestatie, omdat het geen maatschappelijke impact is die de methodiek meet. Doordat de PPS voorspellend is, kunnen we op basis van de opgestelde criteria slechts benaderen welke goede doelen waarschijnlijk een hogere maatschappelijke prestatie behalen. We willen echter niet de indruk wekken dat deze methodiek daadwerkelijk maatschappelijke impact meet, vandaar dat de term ‘scan’ in de titel staat. Impact kan alleen achteraf gemeten worden. Door de complexiteit van waardevolle impact metingen wordt dit meestal op projectniveau en niet op organisatieniveau gemeten. Het gaat bij de PPS om een organisatiescan, die de kans op een positieve maatschappelijke prestatie op verschillende onderdelen van de organisatie weergeeft.

 

De pijlers
De Performance Prediction Scan steunt op drie pijlers: Transparantie, Organisatie en Activiteit:
• Transparantie is een belangrijk mechanisme voor een goede doelen organisatie waarmee zij belanghebbenden (donateurs, doelgroep, andere goede doelen, etc.) de kans geeft om haar te controleren op het behalen van de gestelde doelen en haar verantwoordelijk te houden voor haar belofte om alles in te zetten om haar doelstelling te behalen. • Op organisatieniveau zijn er meerdere systemen en processen die de kans op een positieve maatschappelijke prestatie voor een goede doelenorganisatie sterk vergroten. De wijze waarop het goede doel is georganiseerd en de wijze waarop zij haar strategie formuleert, beïnvloeden beiden haar capaciteit om haar doelen te behalen.
• Met activiteiten worden projecten en programma’s bedoeld die de goede doelenorganisatie onderneemt om haar doelstellingen te behalen. Wanneer het goede doel haar activiteiten zorgvuldig en weloverwogen selecteert, waarbij continu de doelstelling van de organisatie wordt nagestreefd, neemt de kans op een grote positieve maatschappelijke prestatie toe.

 

Meer informatie
Voor meer informatie over de methodiek achter de Performance Prediction Scan stelt het ECSP het rapport ‘Goed Doen Beter Gedaan’ beschikbaar. Ook is er een adviesrapport ‘Succesfactoren voor maatschappelijke prestatie’ over hoe goede doelen de criteria uit methodiek in hun organisatie kunnen implementeren.

Transparantiescore
9 uit 9
Organisatiescore
10 uit 11
Activiteitenscore
6 uit 7

Rapport transparantiescore (9 uit 9)

Openheid naar belanghebbenden zodat zij de organisatie verantwoordelijk kunnen houden voor haar beloften, met als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.



Bereikbaarheid

Media: post, email, telefoon Een fondsenwervende organisatie heeft verantwoordelijkheid naar alle belanghebbenden. Deze moeten de mogelijkheid hebben haar gemakkelijk te contacteren.
Website Een website waarborgt transparantie naar stakeholders door het open publiceren van informatie en als medium voor verslaggeving.
Klachtenprocedure Een klachtenprocedure garandeert een goede wijze van het omgaan met klachten, opmerkingen en vragen binnen de goede doelenorganisatie.

Verslaggeving

Opvraagbaar beleidsplan Een beleidsplan geeft inzicht in de toekomstplannen van de goede doelenorganisatie. Het beschikbaar stellen van dit verslag staat de belanghebbenden toe het goede doel verantwoordelijk te houden voor het vervullen van deze plannen.
Opvraagbaar jaarverslag Een jaarverslag geeft een overzicht van de gebeurtenissen in het afgelopen jaar, inclusief een financiële verantwoording. Het beschikbaar stellen van dit verslag staat alle belanghebbenden toe de goede doelenorganisatie verantwoordelijk te houden voor haar daden in het verleden.
Informatief jaarverslag Een informatief jaarverslag bevat ten minste de volgende informatie: resultaten ten opzicht van vooraf gestelde doelen, een financiële jaarrekening en een begroting voor het volgende jaar.

Publicatie online

Beleidsplan op website organisatie Het online publiceren van het beleidsplan biedt belanghebbenden op een toegankelijke wijze inzicht in de plannen voor de aankomende jaren.
Jaarverslag op website organisatie Het online publiceren van het jaarverslag biedt belanghebbenden op een toegankelijke wijze inzicht in de resultaten van het afgelopen jaar en in de plannen voor het aankomende jaar.
Identiteit van min. 3 bestuursleden op website organisatie Het online openbaren van de identiteit van de bestuursleden van de goede doelenorganisatie geeft belanghebbenden de mogelijkheid om zeker te stellen dat deze zowel onafhankelijk als onbezoldigd zijn.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Rapport organisatiescore (10 uit 11)

Een gezonde organisatie met als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.



Richting

Specifieke statutaire doelstelling De doelstelling van de goede doelenorganisatie is de leidraad voor alle belanghebbenden van het goede doel, zowel intern als extern, wanneer zij specifiek formuleert waarom het goede doel bestaat en wat zij beoogt te doen. Dit vergroot de focus in de organisatie en geeft haar richting. Zij moet daarom het volgende specifiek formuleren: de specifieke doelgroep(en), de hoofdactiviteit(en) en de beoogde verandering.
Verband doelstelling & activiteiten De hoofdactiviteiten zijn de ‘middelen’ om het gestelde doel te behalen. Deze moeten perfect op elkaar aansluiten om duidelijkheid en richting voor de organisatie en haar belanghebbenden te garanderen.
Lange termijn beleidsplan Een duurzaam, effectief en efficiënt beleid wordt beter gevoerd door het opstellen van een lange termijn beleidsplan, dat minimaal de toekomstplannen en strategie voor 3 jaren vooruit bevat.
SMART doelstellingen Door doelen op een Specifieke, Meerbare, Attainable (haalbare), Relevante en Tijdgebonden manier te formuleren, krijgt de strategie meer richting en neemt de kans dat de organisatie de doelen behaalt toe.

Strategie

Aanwezigheid andere organisaties heeft invloed op doelstelling Bij het formuleren van de doelstelling kijkt de goede doelenorganisatie door middel van een contextanalyse naar andere organisaties met dezelfde of een soortgelijke doelstelling en past zij haar doelstelling hier zonodig op aan. Dit garandeert dat de doelstelling zowel relevant als noodzakelijk is en organisaties elkaar niet tegenwerken.
Samenwerking met andere organisaties Samenwerken met andere organisaties bevordert het leren en uitwisselen van ervaringen en voorkomt dat organisaties met elkaar concurreren of elkaar tegenwerken.
Alternatieve activiteiten worden overwogen Het selecteren van de activiteit als middel om de statutaire doelstelling te behalen is het meest gebaat bij een vergelijkende analyse van diverse activiteiten, om de afweging te maken welke activteiten de meeste toegevoegde waarde hebben voor de doelgroep.
Resultaten risicoanalyse hebben invloed op strategie Het bestuderen van de factoren die het welslagen van de doelstelling op de korte en lange termijn kunnen bedreigen of bevorderen, geeft cruciale informatie voor de selectie van effectieve activiteiten en voorkomt zoveel mogelijk dat het goede doel te kampen krijgt met onverwachte problemen die het behalen van de doelstelling kunnen bedreigen.
Doelgroep was/wordt betrokken bij opzet strategie Iedere organisatie, ongeacht de doelstelling en activiteit, moet de doelgroep consulteren bij het vormen van de organisatiestrategie om zeker te stellen dat haar doelstelling en activiteiten relevant zijn in de ogen van haar doelgroep.

Bestuur

Toezichthouden gescheiden van besturen De onafhankelijke status van de leden en de voorzitter van het bestuur stelt de goede doelenorganisatie in staat beter te opereren doordat er toezicht gehouden wordt en beslissingen worden gemaakt vanuit een onafhankelijke entiteit die enkel vanuit de doelgroep denkt.
Onafhankelijk bestuur Om onafhankelijkheid van het bestuur te garanderen dienen de leden onbezoldigd te zijn en dus geen financiering te ontvangen voor hun diensten. Ook dient het bestuur uit meerdere, minimaal drie, leden te bestaan waarvan minimaal 2/3 onafhankelijke bestuursleden zijn. De voorzitter dient altijd onafhankelijk te zijn.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Rapport activiteitenscore (6 uit 7)

Een goede opzet van activiteiten heeft als doel de kans vergroten dat de organisatie daadwerkelijk doet wat zij beoogt te doen.

Het voldoen aan een criterium draagt bij een verhoogde KANS op een positieve maatschappelijke prestatie.


Directe fysieke & psychosociale verbetering

Diensten of voorzieningen direct gericht op het verbeteren van het fysieke en/of psychosociale welzijn van de doelgroep.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Doelgroep betrokken bij opzet activiteit Participatie van de doelgroep in de opzet van de activiteit stelt zeker dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Doelgroep betrokken bij opzet activiteit Participatie van de doelgroep in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die de doelgroep ervaart, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Doelgroep betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de doelgroep tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de doelgroep, wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Doelgroep betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit.
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie wordt teruggekoppeld naar de strategie van de goede doelenorganisatie, geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Onderzoek

Activiteiten gericht op het ontwikkelen of uitbreiden van kennis met behulp van (wetenschappelijk) onderzoek.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Experts betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Experts betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit. Echter, wanneer het niet mogelijk is voor de doelgroep zelf de toegevoegde waarde van de activiteit in te schatten moet deze gewaardeerd worden door experts met kennis van de problematiek van de doelgroep.
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie wordt teruggekoppeld naar de strategie van de goede doelenorganisatie geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Deskundigheidsbevordering

Activiteiten gericht op het vergroten van de kennis en kunde (capaciteit) van individuen of organisaties.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Ontvangers betrokken bij opzet activiteit Participatie van de ontvangers van de activiteit (bijv. artsen) in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Ontvangers betrokken bij opzet activiteit Participatie van de ontvangens (bijv. artsen) in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die de zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Ontvangers betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de ontvangers (bijv. artsen) tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Ontvangers betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit. Echter, wanneer het niet mogelijk is voor de doelgroep zelf de toegevoegde waarde van de activiteit in te schatten moet deze gewardeerd worden door de ontvangers (bijv. artsen).
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie terug wordt gekoppeld naar de strategie van de GDO geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Bewustwording & Gedragsverandering

Activiteiten gericht op het veranderen van het gedrag van de doelgroep.

Aanpak

Activiteiten gebaseerd op bewijs praktijk/wetenschap Het ontwerpen van de activiteit op basis van reeds bestaande succesvolle voorbeelden verhoogt de kans dat de activiteit daadwerkelijk bijdraagt aan het voldoen van de missie.
Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet vergroot de kans dat de activiteit overeenkomt met de behoeften van de doelgroep.

Ownership

Experts betrokken bij opzet activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep in de opzet van de activiteit vergroot de ownership die zij ervaren, wat draagvlak garandeert en zo bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.
Experts betrokken bij voortgang activiteit Participatie van de experts met kennis over de problematiek van de doelgroep tijdens het monitoren van de activiteit vergroot de kans dat de activiteit op een wijze wordt uitgevoerd die overeenkomt met de behoefte van de doelgroep. Tevens vergroot dit de ownership van de experts wat bijdraagt aan het slagen van de activiteit en daardoor het behalen van de missie.

Evaluatie

Doelgroep betrokken bij evaluatie activiteit Doordat de maatschappelijke impact per definitie alleen kan worden gewaardeerd door de doelgroep zelf, is het cruciaal dat haar ervaring van de sociale verandering centraal staat in de evaluatie van de activiteit.
Terugkoppeling (eind)evaluatie naar strategie Wanneer de participatief verzamelde informatie uit de (eind)evaluatie wordt teruggekoppeld naar de strategie van de goede doelenorganisatie geeft het een verhoogde kans op een hoge maatschappelijke prestatie.
Geëvalueerde neveneffecten Om haar maatschappelijke impact in kaart te brengen moet de goede doelenorganisatie kijken naar zowel haar bedoelde positieve effecten op de doelgroep als tenminste de volgende neveneffecten: positieve effecten op andere personen dan de doelgroep, negatieve effecten op de doelgroep en op andere personen dan de doelgroep. Idealieter worden de effecten op natuur en milieu in kaart gebracht.

Legenda:
voldoet aan criterium
voldoet niet aan criterium
geen gevens ontvangen

Kerncijfers

% besteed aan de doelstelling
Onbekend
Totale inkomsten
Onbekend

Meer financiele informatie

Financiele rapportages


2019

Geen gegevens ontvangen


2018

Geen gegevens ontvangen


2017

Geen gegevens ontvangen


Meer informatie

- Jaarverslag